torsdag 7 mars 2013

Det blev ju inte alls som jag tänkt mig....

I förrgår var jag hos min syster på pysselkväll. Hela dagen hade jag gått och väntat, då jag skulle sy en mössa till Tilda. Jag fick en symaskin när jag fyllde år och jag har liksom inte riktigt kommit igång än.

I mitt huvud såg jag framför mig hur söt hon skulle bli i den hemmasydda mössan. Att sy en mössa kan väl inte vara så svårt? Jag tog med mig en mössa som passade till Tilda för att ha som mönster men ett riktigt mönster är nog precis det jag skulle behövt......Mössan blev förfärlig och inte passade den heller!



 
 
Jag tyckte att jag var jättesmart då jag använde mig av "dubbelsicksack", men resultatet blev en väldigt" vågad" söm. Tips mottages tacksamt, för jag måste ju få till en mössa som passar!
 
Kram Carolina

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Nu hittade jag dig! Eller rättare sagt gjorde google det! Tack för den snälla kommentaren i min blogg. :-)
    Jättesöt mössa med lilla nyckelpigan på toppen! Det tyget är så grymt fint, men samtidigt ett av de tunnare och stretchigare trikåtygerna, vilket gör att det lätt blir bubbligt. Oftast använder man en overlockmaskin för såna trikåtyger eftersom den kan sy smidiga stretchiga sömmar.
    Det du kan tesata med är att sy en vanlig raksöm med din maskin, men lätta lite på trådspänningen så att sömmen inte sträcks så hårt. Då finns töjmån kvar. Jag tror det skulle funka här, för i nederkant, där man töjer mössan mest, är det ju ingen söm.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipset! Detta ska prövas :)

      Radera
  2. Nä nu tycker jag allt att du är lite hård mot dig själv. Så hemskt förfärlig är den väl inte?
    Vad var det som blev fel med storleken?
    Jag tycker de brukar passa bra om man tar huvudets omkrets minus 4 cm.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Denna mössa blev alldeles för liten. Ska nog pröva mig på en ny mössa imorgon. Problemet är bara att det är så himla mycket som man vill sy...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja, jag känner igen det där! Hinner knappt börja på ett projekt förrän man har nästa i huvudet.. Jag har även en tendens att tröttna då jag kör fast eller om något inte blir som jag tänkt mig. Har några ufon som ligger här och ger mig dåligt samvete. /Kristin

      Radera